Tuesday, March 30

Musibah

Mungkin ada hikmah kenapa semalam aku kepingin nak dengar lagu Mulan Jameela - Lagu Sedih. Petang tadi, 2 berita yang sememangnya sangat kurang enak untuk didengar sampai ke telinga aku. Aku sebak, lidah kelu tak terkata, otak rasa kosong tak boleh nak berfikir. Aku insaf sekejap. Aku hanya ingat Tuhan untuk kumpul balik semangat.


Pemergian tunang kepada Nurul Badriyah Ali, kawan gaduh aku masa sekolah rendah, Darjah 4. Pemergiannya sungguh tragis, kemalangan jalan raya melibatkan motosikal dan kereta, mungkin. Sedih bila dapat tahu Badriyah tak dapat balik Malaysia sebab dia sedang melanjutkan pelajarannya di Morocco. Tak dapat jumpa arwah tunangnya untuk kali terakhir. Aku cuma boleh berdoa dari jauh je untuk kau Badriyah. Segala yang terjadi ada hikmahnya. Aku harap kau sabar dan tabah menghadapi ujian ini. Aku kenal kau sebagai seorang sahabat yang kuat & tenang menghadapi apa jua situasi. Kuatkan semangatmu untuk tempuhi hari-hari mendatang. Mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Thanks Farisha Assila for sharing this with me

Nur Nazihah jiran fasa 7, juga kawan masa sekolah rendah, sedang tenat di ICU Hospital Serdang. Sudah masuk hampir 3 minggu koma. Dapat tahu dari Ain Ahmad, juga jiran fasa 7. Ain kata, masa di Korea lagi dah mula tenat, then parents dia fly ke Korea nak bawa balik Nazihah ke Malaysia. Mula-mula susah sikit nak bayangkan mukanya, tapi nama masih ingat. Bila check di Facebook, memang kenal. Kawan yang paling manja, lemah-lembut bila berkata, sopan-santun dalam segala kerja. Ya Allah, apa dah jadi Nazihah? Virus dah infect otak sampai ahli keluarga kata Nazihah dah mula hilang ingatan, dah mula lupa semua benda yang jadi di sekeliling, dah mula lupa semua orang di sekeliling.

Sekali lagi hati yang fragile ni sebak. Aku cuma mampu berdoa yang terbaik untuk semua agar sentiasa tabah, sihat selalu. Apa yang jadi, mesti ada hikmahnya dan mungkin suatu hari kelak, Allah akan gantikan dengan lebih baik, insyaAllah. Semoga ar-rahim disisi kita semua, sentiasa. Amin

 
Blogger design by suckmylolly.com