Sunday, December 13

Sebab aku baik sangat lah!

Mungkin sebab selama 20 tahun aku hidup, aku sentiasa berusaha untuk buat baik dengan orang ramai dan mereka boleh nampak sifat mulia yang datang dari aku ni dan cuba mengambil kesempatan untuk ludah, pijak dan tikam aku dari belakang. Ini bukan kali pertama aku terkena, mungkin disebabkan aku punya ramai kawan. Aku tak salahkan mereka sebab berkawan dengan orang yang menyedihkan macam aku. Tapi aku salahkan diri sendiri sebab tak berusaha untuk menjadi yang terbaik untuk mereka, jenis manusia yang berlagak bagus dan sempurna.

Orang banyak datang jumpa aku, cerita segala masalah-masalah bodoh dan kononnya mulut aku boleh hasilkan satu gulungan kertas terkandung segala jalan penyelesaian. Atas dasar persahabatan, aku dengar dan fahamkan. Padahal, jauh dalam sudut hati, aku rasa nak lari. Kenapa aku perlu susahkan diri dengan segala masalah peribadi orang lain sedangkan masalah aku sendiri pun boleh buat aku separuh mati? Tapi aku tak berani. Kalau aku lari, orang kata aku hipokrit, lupa diri bila dah senang langsung tak pandang belakang.

Orang-orang sekeliling aku selalu pesan, "Berkawan, kawan dengan orang baik-baik aje". Aku tak pasti definisi 'baik' dalam kamus hidup aku dan orang sekeliling memberi makna yang sama atau tak. Dan ini merupakan salah satu cabaran yang aku rasa mustahil untuk aku buat. Sebabnya, aku ni baik sangat. Terlampau baik sampai berkawan dengan kaki judi, kaki arak, dan kaki kelab. Kalau dah betul si kaki judi, kaki arak, dan kaki kelab tu memang baik, apa kau nak buat? Nak tuduh sama aku ni jenis kaki judi, kaki arak dan kaki kelab sebabnya aku kawan dengan mereka-mereka ni?

Orang yang buat tahi macamnilah orang yang aku selalu sedekahkan kertas yang penuh dengan jalan penyelesaian. Aku terkena lagi, sebabnya aku ni baik sangat. Aku dah lali dengan tuduhan-tuduhan murah macamni. Sebab aku tahu aku siapa, aku datang dari mana, aku tahu apa yang aku buat & apa yang aku tak buat. Berkat doa ibu-bapa, kawan-kawan yang banyak pahala, dan keluarga yang lain. Daripada aku bermasam muka, aku tersenyum. Betapa Allah itu maha adil. Dia menggantikan sesuatu yang baik dengan yang lebih baik.

Dan, suka hati aku la nak kawan dengan siapa pun.

 
Blogger design by suckmylolly.com