Wednesday, February 10

Fatamorgana

Mengingat-ingat masa lalu dan bersedih hati setiap masa kerananya, satu tindakan yang amat gila dan kurang waras. Betul kan? Tapi apa boleh buat? Ditinjau dari sudut akhlak, I manusia yang ada jiwa, yang ada hati dan perasaan. Bukan mudah untuk I lenyapkan awan-awan malapetaka yang tidak pernah kehabisan bencana. Bayang-bayang kebingungan dan kegelisahan tak pernah tersasar dari landasan.

Kalau lah I ada kebolehan untuk mencipta sebuah lagu, I nak cipta satu lagu sedih, paling sedih mungkin. Nak tayang satu dunia, tunjuk pada semua orang yang hati ni terlampau sedih dengan kesialan-kesialan yang pernah dilakukan. Lebih elok lagi kalau I dapat suapkan cebisan-cebisan hati yang terseksa ni ke setiap mulut manusia, biarkan mereka tenggelam, diam seribu bahasa dan rasa apa yang I rasa.

Makin lama I makin hanyut ke ruang pesimisme. Yang bagusnya, I nak lawan. Tak nak sembunyi sembunyi lagi dah. I nak cuba tangani kesedihan yang selalu sangat datang dalam hidup ni. I perlu fikirkan seluruh jalan penyelesaian bagi segala kegoncangan, rasa rendah diri, hilang kepercayaan dan segala kebingungan. I nak lupakan masa lalu dan semua kebodohan dan kegilaan yang telah berlaku. Yang pasti, jalan keluar sentiasa akan muncul, dan I cuma perlu menunggu. Kemungkinan yang berlaku tu ada manfaat dan mudarat untuk diri I. Sememangnya, dunia ini diciptakan macam ni.

Sedarlah!


 
Blogger design by suckmylolly.com